CRO specialist inhuren?

Het speelveld van online marketing blijft groeien. Disciplines zoals zoekmachine optimalisatie en search engine advertising zorgen ervoor dat zij die daarin investeren steeds meer bezoekers op hun webpagina’s krijgen. Helaas betekenen veel bezoekers in de praktijk niet meteen dat er ook meer conversies ontstaan. Wil je uit hetzelfde aantal bezoekers meer omzet genereren? Dan komt daar een CRO specialist om de hoek kijken.

Fysieke winkels betalen exorbitant hoge bedragen om op een toplocatie te zitten, waar vanzelf meer mensen binnenlopen die vervolgens door een behulpzame verkoper worden geholpen. Online wordt deze ‘verkoper’ vaak vergeten. ‘’Wanneer ze eenmaal op onze website zijn kopen ze vast wel iets,’’ denkt men dan. Die cruciale denkfout is ontzettend zonde, want juist wanneer bezoekers op jouw webpagina belanden is het belangrijk dat je die bezoekers helpt om hetgeen te vinden waar zij naar op zoek zijn, anders gaan ze er weer vandoor en heb je niets aan je bezoekers. Een conversie optimalisatie specialist kun je dan goed gebruiken. Ik vertel je graag waarom dat zo is, dus lees snel verder!

Wat is een CRO specialist?

Letterlijk staat CRO voor Conversion Rate Optimisation, oftewel het verhogen van het percentage bezoekers dat converteert op jouw website. Zoals de inleiding al liet doorschemeren is het logischerwijs belangrijk dat er al bezoekers op de webpagina komen. Een Conversie optimalisatie specialist houdt zich vanzelfsprekend bezig met het verhogen van het aantal conversies. Vanaf ongeveer 1000 bezoekers per maand wordt CRO interessant, omdat een klein verschil in het conversiepercentage dan al grote verschillen kan maken in de omzetcijfers. De term CRO dekt de lading van hetgeen een CRO specialist doet eigenlijk niet helemaal. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat het percentage omhoog gaat, omdat dit de resultaten zijn waar jouw bedrijf op draait, maar de focus moet elders liggen. Het grote voordeel van een CRO specialist inhuren is dat die specialist zich ervan bewust is dat het om de bezoekers draait, niet om het conversiepercentage. Het idee is dat je jouw bezoekers moet geven wat zij willen. Uiteindelijk krijg je dan zelf ook wat jij wilt.

Conversie optimalisatie specialist inhuren: Is dat een goed idee?

Er zijn allerlei scenario’s waarin een CRO specialist jou aan meer omzet kan helpen. Moet je er dan een inschakelen zodra je meer dan 1000 bezoekers per maand hebt? Dat kan, maar dit hoeft niet persé. Hieronder staan enkele voorbeelden van situaties waar een CRO specialist je bij kan helpen.

  • Bezoekers die wel kijken maar niet kopen
  • Bij de ontwikkeling van een nieuwe webpagina die is gericht op conversie
  • Wanneer jouw investeringen in meer bezoekers nog niets opleveren

Stappenplan

Je weet nu waar CRO om draait en wanneer het wordt toegepast. Wat kun je dan verwachten wanneer je een CRO specialist gaat inhuren? Dit is globaal weergeven in de volgende stappen, hoewel dit natuurlijk per type bedrijf en doelgroep verschilt.

Meten

De ‘magie’ van CRO werkt vanuit data en onderzoek. Voordat er iets aangepast kan worden is het daarom belangrijk om de huidige situatie in kaart te brengen. Met verschillende tools kan de CRO specialist precies zien hoe bezoekers zich gedragen op de website. Klikken ze de pagina gewoon weg wanneer het tijd is voor conversie, of verdwalen ze misschien in een keuzemenu? Dergelijke vragen kunnen alleen worden beantwoord relevante gebruikersdata.

Analyseren

Alle data wordt vervolgens geanalyseerd. Wat betekenen de cijfers en gedragingen die uit de tools naar voren komen? Zijn er verbanden te zien tussen verschillende bezoekers, of is er een duidelijke trend te herkennen in het algemeen? Misschien is er wel extra data nodig om duidelijkheid te scheppen, waardoor er ook een stapje terug mogelijk is om bijvoorbeeld gebruikers te bevragen voordat er verdere stappen worden ondernomen.

Verklaren

Daarna wordt er gezocht naar verklaringen voor de resultaten uit de data analyse. Hoe komt het dat 85% niet verder komt dan de landingspagina? Wat is het doel van mensen die vanaf Facebook of juist Google Adwords op deze pagina komen? Komt dat overeen met de pagina die zij te zien krijgen? Een CRO specialist kijkt naar data, maar ook naar gedragspsychologie. Zo ontstaan er belangrijke inzichten.

Verbeteren

Alle opgedane inzichten worden gebruikt als basis voor verbeteringen. Een CRO specialist inhuren betekent dat er veel experimenten plaats gaan vinden, want niets wordt definitief aangepast voordat het effect van de aanpassingen uitgebreid getest is. Het doel is en blijft om de ervaring van de bezoekers te optimaliseren, zo optimaliseer je ook het conversiepercentage.

Wil jij ook meer omzet behalen?

Een voorbeeld dat vaak veel duidelijkheid schept over de concrete effecten van CRO is die van de een  A/B test. Bij zo’n test wordt één specifieke webpagina in tweeën gesplitst. De helft van de bezoekers gaat naar versie A, het origineel, en de andere helft naar versie B, waar aanpassingen in zijn gedaan. Zelf merken zij niet dat zij worden opgesplitst.

Stel nu dat het conversiepercentage aanvankelijk 2% is. Dit levert €1000,- per maand op. Nu blijkt dat de aanpassingen in versie B een positief effect hebben. Daar converteert nu 3% van de bezoekers terwijl dit in versie A nog altijd 2% is. Deze stijging van 50% betekent dat versie B in één maand €750,- opgeleverd heeft, met maar de helft van de bezoekers. Na de testmaand worden de wijzigingen doorgevoerd op de pagina, die vanaf dan €1500,- per maand oplevert. En dat met maar één test op één pagina!

CRO specialist inhuren?

Herken jij jezelf of jouw bedrijf in de situaties uit dit artikel? Zou je ook graag aan de slag gaan met een Conversie Optimalisatie specialist om nog beter voor jouw klanten te zorgen en tegelijkertijd je eigen omzet te verhogen? Laat mij je helpen! Ik zet mijn ervaring graag in om hier samen met jou in te duiken. Neem contact met me op, dan gaan we snel aan de slag!

Benieuwd wat CRO voor jouw omzet kan betekenen?

Laat mij je helpen!