Conversie optimalisatie

De kunst van meer resultaten behalen met hetzelfde aantal bezoekers. Dat is conversie optimalisatie in een notendop. Voor iedereen die zijn of haar doelgroep online wil laten converteren klinkt dit waarschijnlijk als muziek in de oren.

Veel inspanningen op het gebied van online marketing gaan over het laten toenemen van traffic naar een webpagina. Van honderden naar duizenden bezoekers, in de hoop dat van al die bezoekers er ook enkelen converteren. Die conversies zijn terug te rekenen naar een conversie percentage, hetgeen je met conversie optimalisatie probeert te verhogen. Later rekenen we dit nog even voor, want de resultaten die kleine verbeteringen hierin al op kunnen leveren zijn fenomenaal. Ben je benieuwd hoe Conversie Optimalisatie jou meer omzet gaat opleveren? Ik leg het je allemaal uit.

Wat is conversie optimalisatie?

Het conversiepercentage verhogen om meer resultaten te behalen met hetzelfde aantal bezoekers. Dat was de notendop, maar CRO gaat eigenlijk verder dan dat. Conversie optimalisatie is de vervolgstap binnen online marketing. Je hebt verkeer op je website: de bezoekers die langskomen. Met conversie optimalisatie ga je daar het maximale uithalen.

Hetgeen je probeert te doen is je aanpassen aan jouw doelgroep. Hoe beter jij bij hun eisen en wensen past, hoe groter de kans wordt dat zij uiteindelijk tot conversie overgaan. Jouw doel is misschien wel een heleboel conversies realiseren, maar dat is niet het doel van de klant.

Richt je jouw website vervolgens in met schreeuwerige pijlen naar de conversie-knop, maar is je klant alleen op zoek naar informatie? Dan verkoop je het verkeerde en zullen ze niet converteren. Verpak je de informatie die zij zoeken in de conversie en begeleid je hen op een natuurlijke manier daar naartoe? Dan is de kans een stuk groter dat het conversiepercentage zal stijgen.

Testen tot je niet meer kan en daar voorbij

Het bovenstaande is natuurlijk slechts een illustratie, want de laatstgenoemde bewering berust niet op een aanname. Binnen conversie optimalisatie geldt altijd: meten is weten. Met tools zoals Google Analytics wordt het vrij gemakkelijk om het gedrag van bezoekers op jouw website en pagina’s te monitoren en analyseren. Op basis van die inzichten kun je bedenken wat je misschien kunt verbeteren, of welke informatie je nog mist voordat je daar een idee van krijgt.

Bij ieder aspect van marketing is kennis van de doelgroep de sleutel tot succes en conversie optimalisatie is daar een fantastisch voorbeeld van. Met een goed beeld van verbetermogelijkheden is het tijd om ze te testen. We testen, testen opnieuw en testen door op de positieve resultaten van die tests. Wat werkte goed en wat niet? Dit nemen we mee en we testen opnieuw.

Waarom testen zo belangrijk is

Eigenlijk is het antwoord op deze vraag driedelig, namelijk:

1. Tastbare cijfers

Ja natuurlijk! Ieder uurtje werk dat in conversie optimalisatie gestoken wordt is aan de hand van de tests te verantwoorden en rechtstreeks terug te zien.

2. Nog meer inzicht in je doelgroep

Wanneer bezoekersgedrag verandert naar aanleiding van de aanpassingen die je test, doe je weer nieuwe inzichten op met betrekking tot de doelgroep.

3. Betrouwbare resultaten

Door de tests en de meetbare data die daaruit voortkomt is het mogelijk om de resultaten te controleren. Zo is de betrouwbaarheid van de resultaten gegarandeerd.

Hoeveel bezoekers moet ik hebben voor conversie optimalisatie?

De enige kritische noot binnen het walhalla van conversie optimalisatie is dat je een redelijk bezoekersaantal nodig hebt voordat het mooie resultaten oplevert. Een redelijk aantal, dat zijn er ongeveer 1000 per maand. Hoe meer bezoekers, hoe effectiever conversie optimalisatie wordt. Andersom geldt dit dus ook, met minder bezoekers neemt de effectiviteit en daarmee het resultaat af.

Kun je daar een voorbeeld van geven?

Heel graag zelfs! Meer resultaten uit hetzelfde aantal bezoekers, meer inzicht in de doelgroep en bovendien meetbare en betrouwbare resultaten. Het klinkt fantastisch, maar hoe werkt dat dan in de praktijk?

Versie A of B

Een goede en mede daardoor populaire manier is de A/B test. Een specifieke webpagina wordt dan gedupliceerd. In versie A het origineel en in versie B een aanpassing waarvan je vermoedt dat deze de pagina beter bij de doelgroep laat passen. De helft van jouw bezoekers worden naar versie A gestuurd en de andere helft naar versie B. Beide pagina’s staan een maand lang online, waarna je de balans kunt opmaken.

Cijfers!

Stel, je voert deze A/B test uit op een webpagina die €800,- per maand oplevert met een conversiepercentage van 2%. De aanpassingen in versie B werken redelijk goed en het conversiepercentage op deze pagina is nu 3%. De pagina heeft dan gedurende de testmaand in totaal €1000,- opgeleverd. Een toename van 25% met slechts de helft van de bezoekers. Na controle op eventuele negatieve effecten voeren we de aanpassingen op de gehele pagina door. De pagina draait nu 50% extra omzet per maand à €400,-. Een onschuldige €4800,- extra omzet per jaar met slechts één test!

Met beide benen op de grond

Het bovenstaande voorbeeld is prachtig, maar niet uitzonderlijk wanneer we spreken van conversie optimalisatie. Opnieuw geldt dat dergelijke aanpassingen en daarop volgende stijgingen in het conversie percentage meer effect hebben met meer bezoekers. Daarnaast is de A/B test slechts één van de vele tools die je kunt inzetten.

Quick-wins vanuit conversie optimalisatie zie je vrijwel direct terug in de resultaten. Dit is op termijn echter niet houdbaar en uiteindelijk zullen die resultaten dan ook stagneren. Dit vormt een veelgemaakte fout, waarbij de focus teveel op de resultaten ligt. Weten we hem nog? Conversie optimalisatie draait om de doelgroep en heeft in die zin eigenlijk niet eens een geschikte naam. Beter zou zijn om het gebruikers- of doelgroep optimalisatie te noemen. Wanneer er vanuit die gedachte continu aan conversie optimalisatie wordt gewerkt groeit jouw website uit tot publieksfavoriet. Dan komen die conversies vanzelf! 😉

Let’s optimize!

Wil je ook een conversie specialist inhuren? Laat mij je helpen! Samen bekijken we dan hoe we dit voor jouw website in kunnen vullen.

Benieuwd wat Conversie Optimalisatie voor jouw omzet kan betekenen?

Laat mij je helpen!